Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger 2023

Virksomhet: Forhandler HA Ferdighus AS
Utfylt av: Kjersti Risnes
Dato: 30.06.2024
Rapporteringsperiode: 01.01.2023-31.12.2023 (Siste regnskapsår)

Åpenhetsloven§ 5a: Generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde,retningslinjer og rutiner for åhåndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggendemenneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Organisering

Vår virksomhet er organisert som et aksjeselskap med forretningsadresse i Solbråveien 23, 1383 ASKER.

Vår virksomhet er en del av det organiserte arbeidslivet og er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Boligprodusentenes forening.

Driftsområde
Forhandler HA Ferdighus AS er en norsk boligbygger som selger og oppfører elementboliger. Med vår lkange erfaring og opparbeideidede kompetanse skal vi sørge for at hele prosessen med å kjøpe hus og bygge hus skal bli en god opplevelse. Kontoret er lokalisert i Asker og dekker i hovedsak områdene Oslo, Bærum, Asker, Buskerud, Drammen og Vestfold. På proffmarkedet leverer vi også utenfor dette området på sør-østlandet.
Vi har faste, norske underleverandører, hvorav flere vi har samarbeidet med i 13 år, og vi kan dermed garantere en bolig med god kvalitet. Selskapet innehar sentrale godkjenninger og tar fult ansvar for våre leveranser.

Driften omfatter ikke egenimport av produkter.

Rutiner/ retningslinjer
Arbeidet med åpenhetsloven er koordinert på bransjenivå, og er i tråd med OECDs veileder, og vi bruker BNLs felles løsninger og maler i vårt arbeid, se BNLs hjemmeside om åpenhetsloven.

Våre rutiner og retningslinjer er forankret hos Dagnlig leder.

Rutinen omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver i vår virksomhet, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade ut fra egen virksomhet, ansvarlighet for menneskerettigheter, leverandørkjeder og forretningsforbindelser, samarbeid om gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd, stansing/forebygging av negativ påvirkning/skade, overvåkning av sjenomføring og resultater, samt kommunisering av hvordan påvirkningen er håndterrt og behandlet av informasjonskrav.
Gjennomføringen av aktsomhetsvurderingen baseres på OECD modell for aktsomhetsvurdering for ansvarlig næringsliv:


I våre kontrakter stiller vi krav knyttet til åpenhetskoven gjennom spesielle kontraktsbestemmelser. Bestemmelsene sikrer vår virksomhet tilgang til våre underleverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om underleverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven. Våre spesielle kontraktsbestemmelser inkluderer også krav til lønns- og arbeidsvilkår og internkontroll, sikkerhet, helse, arbeidsmiljø (SHA) for arbeid som skjer i Norge.


Ved mistanke om brudd på kontraktsforpliktelser knyttet til åpenhetsloven skal avvik meldes på epost til post@forhandlerhaferdighus.no eller i "forslagskasse" plassert på kontoret.

Åpenhetsloven § 5b: Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger
Beskrivelse:
Arbeidsmøter for kartlegging av leverandørkjeder og aktsomhetsvurderingerer igangsatt i rapporteringsperioden. Vi anvender tilgjengelig informasjon fra bransjeforeninger og andre aktører som grunnlag for vårt interne arbeid. Vi har prioritert kartlegging av verdikjeder knyttet til vår kjernevirksomhet. Vi støtter oss for øvrig på kartleggingsarbeidet som skjer på bransjenivå, hvor VVS-produktert og elektroprodukter har vært prioritert i rapporteringsperioden med grunnlag i vesentlig risiko for negative konsekvenser. Det er hittil ikke avdekket faktiske negative konsekvenser.

Åpenhetsloven § 5c: Opplysninger om eventuelle tiltak virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene

Beskrivelse
Vi bygger vår kartlegging på informasjon fra nærmeste leverandør, på informasjon i anerkjente vareregistre.

Vår virksomhet utfører i tråd med vår bedriftsinterne rutine (påseplikt mv) kontroll av lønns- og arbeidsvilkår på bygg- og anleggsplasser i Norge.

Vi bruker BNLs veileder for valg av seriøse bedrifter for å fremme de formål som åpenhetsloven og annet regelverk skal fremme (arbeidsmiljøloven, byggherreforskriften, allmengjøringsloven, forskrifter om allmengjøring av tariffavtaler, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.).

Vi plablegger å følge BNLs seminarer om arbeidet med kartlegging av verdikjeder på bransjenivå som grunnlag for videre kartlegging og prioritering av vårt bedriftsinterne arbeid med aktsomhetsvurderinger i våre verdikjeder. Vi vil oppdatere vår rutine/Retningslinje med varslingskanal/klagemekanisme i tråd med Forbrukertilsynets veiledning og anbefalinger fra BNL. Tiltakene forventes å bidra til økt mulighet fil å fange opp risiko for brudd på de formål åpenhetsloven skal ivareta, og bidra til å rette opp negative konsekvenser der det er påkrevd. Tiltakene vil fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og å sikre allmenheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheten håndterer negative konsekvenser disse forhold